Gentian - Ensian

Gentian er for tvivl og et negativt livssyn. Disse mennesker bliver let modløse og deprimerede, når tingene går galt, og når de står over for vanskeligheder. I modsætning til Mustard (Agersennep) har deres depression altid en kendt grund. De kan godt gøre gode fremskridt i sygdom eller i livet som sådan, men de taber let modet ved det mindste tilbagefald.Gentian kan bruges til de, som føler sig fortvivlede ved en langvarig eller hyppig tilbagevendende sygdom. Da det giver opmuntring, er det ofte en god styrkende medicin i rekonvalescensperioder. Det er også godt for børn, som har mistet modet overfor lektielæsning.

Den positive kvalitet ved Gentian er forståelsen af, at der ikke er noget, der hedder nederlag, når man gør sit bedste, uanset resultaterne. Ingen forhindring synes for stor og ingen opgave for afskrækkende til at kunne klares. Der er en overbevisning om, at alle vanskeligheder vil blive overvundet til sidst.