Bach Centret

I 1934 fandt Dr. Bach i landsbyen Brightwell-cum-Sotwell, i Oxfordshire et lille hus, "Mount Vernon" (navnet kommer af at huset ligger på en lille bakke midt i haven), hvor han slog sig ned for at kunne fuldende sin søgning og udviklingen af et helt nyt og enkelt system til at søge bedre helbred gennem afbalancering af følelserne. Bach fandt systemet som er kendt som De 38 Bach Blomsterremedier og kriseremediet.

Kort før sin død i 1936 bad Dr. Bach sine assistenter Nora Weeks og Victor Bullen om at videreføre arbejdet med at fremstille blomsterremedierne på Mount Vernon, skrive om metoden og fortsætte med at undervise andre i at bruge remedierne.

I 1958 blev Dr. Edward Bach Fonden dannet for, at arbejdet efter Dr. Bachs ønske kunne videreføres uden at kunne ejes af private individer, men en selvstændig, uafhængig institution.
Mount Vernon danner i dag stadig rammen om Dr. Bachs arbejde og de bachterapeuter der har gennemført den standardiserede undervisning og underskrevet De Etiske Regler for en bachterapeut er registreret i Bach Fondens Terapeutregister og kendes som Bachterapeut BFRP eller på dansk: Bachterapeut registreret i Bach Fonden, England.

De 38 Bachremedier og kriseremediet produceres ikke længere på Mount Vernon, men er omkring år 2000 lagt ud på en ekstern producent, der tilbage i tiden hjalp Dr. Bach med at producere remedierne og distribuere dem, da efterspørgslen blev større end hvad Bach Centret kunne klare. Producenten har et indgående kendskab til Bach og hans livshistorie og filosofi, og langt de fleste remedier kommer stadig fra steder som Dr. Bach udpegede herunder mange planter og træer fra Mount Vernon.

I 1970’erne fandt Nora Weeks og Victor Bullen deres afløser, John Ramsell og hans søster Nicki Murray.

John Ramsell udpegede senere sin datter Judy Ramsell Howard som Bach Fondens direktør.

Judy Howard er i dag direktør sammen med Stefan Ball for Bach Fonden og leder det daglige arbejde på Bach Centret.

Bach Fondens registrerede terapeuter kommer fra over 60 forskellige lande i verden. I oktober 2017 er der registreret 3191 bachterapeuter.

Der kommer løbende flere til, som er dedikeret Dr. Bach og hans sygdomsopfattelse og helingsfilosofi.