Sådan vælger du remedier

Det er muligt, at du skal bruge mere end et remedie til en behandling, i så fald kan du kombinere 6-7 remedier, hvor det er påkrævet.

Når du har gjort dig bekendt med remedierne, kan det ske, at ret mange af dem passer til dig. Nogle har spurgt, om de ikke blot kunne bruge en blanding af alle 38 remedier, men Dr. Bach testede en sådan blanding og fandt den uegnet. Med en blanding på 9 remedier, følte han at tilstanden blev sløret og dermed ikke hjalp. Derfor foreslåes max. 7 remedier.

Med tiden vil erfaring gøre dig i stand til at udvælge de vigtigste remedier.

Gør dig dit valg klart
Beskrivelsen af de tilstande, der kræver remediet, er ikke altid flatterende, og det kan være svært at genkende sig selv i dem. Det er beskrivelser af yderst negative tilstande; læs de positive kvaliteter ved remediet, det vil give dig en forståelse.

Da det ikke altid er let at vurdere sig selv, kan det være nyttigt at bede en ven om hjælp, hellere en, der er objektiv, end en partner eller nær slægtning, som kan være for følelsesmæssigt involveret i (delelte af) dine problemer.

Find den grundliggende årsag
Når du vælger remedier, hjælper det at se efter årsagen til dit særlige problem. For eksempel, hvis du har et misbrugsproblem (alkohol, cigaretter, chokolade osv.) vil du se, at Agrimony (Agermåne) kan hjælpe især for folk, som bruger misbruget til at flygte fra problemer. Se først under Agrimony (Agermåne) og se, om karaktertrækkene passer på dig. Hvis de gør det, burde du spørge dig selv, hvad det er, du prøver at undgå.

Bag Agrimony personlighedens muntre overflade kan der skjule sig et traume fra barndommen: Star of Bethlehem (Fuglemælk), frygt: Mimulus (Abeblomst) eller Aspen (Bævreasp), had: Holly (Kristtorn) eller bitterhed: Willow (Guldpil), og der kan være andre muligheder. Det pågældende remedie tages i så fald sammen med Agrimony (Agermåne).

Vil det skade mig at vælge det forkerte remedie?
Nej, hvis du vælger forkert, har det blot ingen virkning.
Remedierne interagerer ikke med anden medicin, fordi remedierne kun virker ind på følelserne rent "energimæssigt", og medicin virker ind på kroppen rent kemisk - hvilket er noget helt andet.

Vær dog opmærksom på, at der er små mængder alkohol i.