Sådan doserer du

Vejledning i brug
Når man har valgt den rette kombination, tages to dråber i et glas vand af hvert remedium, og dette drikkes i små slurke. Alternativt kommes to dråber af hvert remedie i en 30 ml flaske*) med kildevand samt 1-2 tsk. cognac, og der indtages af denne blanding fire dråber minimum fire gange om dagen, indtil bedring opnås. Man kan roligt tage dette så ofte, man har brug for det. Hold dråberne i munden et øjeblik, før de synkes.

Med hensyn til Rescue Remedy er doseringen lidt anderledes, nemlig fire dråber i vand, der drikkes langsomt lidt efter lidt, eller fire dråber dryppet direkte på tungen.

Dråberne kan også dryppes i en sutteflaske eller i et barns frugtsaft.

BEMÆRK: Remedierne kan tages ved siden af anden medicin - også homøopatiske midler - uden nogen negativ virkning.

*) Du kan købe 30 ml. pipetteflasker i en Helsekost eller hos Helsam.dk. Husk at købe: 1) flasken 2) pipettelåg 3) Bachetiketter. Alt dette kan du nemt og billigt købe hos Helsam, når du har gennemført et Trin 1 i DK hos en godkendt Bach-lærer.

For humørsvingninger.
Til hverdagens svingninger, så som midlertidig træthed eller frustration, kan nogle få dråber af det egnede remedie tages i vand, frugtjuice, te eller andet og drikkes i små hyppige slurke.

At tage dråberne koncentreret.
Hvis der ikke er adgang til væske, tages to dråber af remediet (fire af Rescue Remedy) direkte fra lagerflasken, men det vil betyde direkte indtagelse af alkohol. Undgå at berøre pipetten med munden af hygiejniske årsager.

I nødstilfælde.

Hvor længe skal jeg tage dråberne?
Det varierer afhængig af personen og omstændighederne.
Hvis du f.eks. har et pludseligt anfald af depression, skulle det lette omgående efter to dråber Mustard (Agersennep), og hvis du vågner med en typisk 'mandag-morgen-følelse', skulle to dråber Hornbeam (Avnbøg) hjælpe dig til at møde dagen med energi.

Hvis derimod den følelsesmæssige tilstand ligger meget dybt, kan det tage dage eller uger at mærke bedring. Dine omgivelser opdager måske forandringen meget før dig selv. Generelt virker remedierne blidt, og forandringen sker i trit med, hvad personen naturligt kan klare.

Når du begynder at mærke fysisk og psykisk lettelse, kan det være tid at holde op med remedierne. Hvis der ikke er bedring efter to uger, må du revurdere dit valg af remedier, der kan være aspekter, du har overset. Hvis der kun er ringe bedring, så fortsæt eller vurder, om der skal føjes endnu et remedie til blandingen.

Det sker ofte efter brug af remedier i en måneds tid, at der dukker andre sider af personligheden op, som behøver hjælp. Der kan da være brug for et andet remedie eller en anden blanding.

Alkoholsensitive
Mennesker, eller dyr, der er overfølsomme overfor alkohol, (f.eks. pga. antabus eller særlig medicin) skal tage særlige forholdsregler. Hvis man er i tvivl om man kan tåle den smule alkohol, som reglerne er lagret på, så må man spørge sin læge.
Men ellers kan man spørge en reg. bachterapeut, hvordan man sikkert kan tage remedierne, selvom man er overfølsom for alkohol.

REAKTIONER
Remedierne har ingen skadelige bivirkninger, men som alle andre former for naturmedicin kan de få underliggende symptomer til at komme op til overfladen. Det kan medføre udslæt, når kroppen renses for affaldsstoffer eller en bevidsthed om følelser, som man har undertrykt. Dette er en vigtig del af helbredelsesprocessen og er kun kortvarig.

Man kan afhjælpe eventuelle reaktioner ved at indtage 4 dråber Rescue i et glas vand efter behov. Fortsæt samtidig med de remedier, der har fremkaldt reaktionen, så der fås hjælp af den positive kvalitet i remediet. Dette kan tage op til 8 dage, men du vil få hjælp ved at indtage Rescue.