23/5 2013 - Eksamensangst

Eksamensangst og Bach dråber

Klient-case
Mange studerende oplever i denne dejlige forsommer såkaldt "bekymringsangst, præstationsangst, åndsfravær, stress, søvnløshed" og meget andet. Kært barn har mange navne, men når det kommer til Bachdråberne, så skal alt koges ned til følelser eller karaktertræk!
Her får du en nyttig case-historie om en kvinde ca. 40 år, der bad om en personligt sammensat eksamensflaske hos sin Bachterapeut.

"Klappen, der går ned"
Kvinde ca. 40 år var i panik, inden hun skulle til eksamen. Hun fortalte at hun slet ikke kunne finde ro, og at hun slet ikke troede, at hun kunne klare den forestående eksamen. Hun følte ikke at hun havde noget overblik overhovedet over det materiale, som hun skulle op i. Nerverne sad helt uden på tøjet. Bare man nævnte ordet eksamen, gik hun i panik, og hun sov dårligt. Hun blev bedt om at uddybe, hvilke følelser der var fremherskende: Hun fik Abeblomst for angsten over eksamen, Soløje for ikke at gå i panik, Lærk for at bevare selvtilliden, Elm for at få mere overblik, Hestekastanie for al den tankekværn.

Virkningen
Allerede dagen efter skrev hun følgende til bachterapeuten:

"Det virkede nærmest samme dag. Jeg kan slappe af, og går ikke i panik, når nogen snakker om eksamen. Har mere overblik og overskud. Jeg er meget taknemmelig for hjælpen".

Senere igen:

"Jeg har været til eksamen, og det var en rigtig god oplevelse. Det havde jeg ikke klaret uden dråberne".

Klient-case
En kvinde oplevede et særligt pres, når hun skulle undervise andre. Hun kaldte det for præstationsangst. Bachterapeuten spurgte hende, hvilke følelser, hun forbandt med "præstationsangst", og følgende kom frem: Hun fik Agermåne for at skjule sine følelser og have en munter facade på, Elm for at miste overblik og selvtillid, Soløje for panikangst. Hun fik også Rescue Remedy (Nødhjælpsremediet) for alle de kaotiske følelser og den stress hun oplevede op til undervisningssituationen.

Virkningen
"Den flaske hjælper enormt"
skrev hun tilbage til terapeuten.  "Nu kan jeg gennemføre undervisningen uden de store problemer"
PS. ved siden af denne flaske fik hun også en anden flaske, som hun brugte, når hun ikke skulle undervise, og som hjalp hende med andre mere rodfæstede problemer i livet.

Vi ønsker allesammen en rigtig dejlig eksamenstid!