7/12 2012 - Jul og Nytår med Bach Blomsterremedier

Decemberglæde.
Decemberglæden kommer over os, vi pynter og henter traditionerne frem i hjemmet. Men det er også tiden, hvor Bachsættet må være lige ved hånden, når stress og modløshed melder sig i denne måned, hvor vi alle kan rammes af følelser, der uventet dukker op, når vi mindst venter det.
Vi er ofte tilbøjelige til at glemme, at vi kan gøre noget for os selv eller andre, der oplever et følelsesmæssigt dyk, fordi vi måske pludselig  i denne forventningens måned -  trigges af de forskellige relationer vi indgår i.

Har du ikke sættet, så kan du få en bachterapeut i dit område til at blande en jule-flaske til dig. Mange bachterpeuter tager gerne en tlf. konsultation med dig og sender din flaske med posten.
Har du sættet, så stil det i køkkenet, hvor alle kan tage et par dråber i et glas vand, når humøret kræver det! Vi skal bare vænne os til, at på samme måde som vi skærer vi os i fingeren, og tager plaster på såret, på samme måde afhjælper vi vores sårbarhed, ved at tage to Bachdråber i et glas vand og vores indre balance genoprettes.

Rescue / Nødhjælpsdråberne er uvurderlige når vi farer op, og er med til at gøre os rolige igen, så vi bliver i stand til at handle og kommunikere ud fra følelser, der er i balance og ro. Det giver os en langt større tilfredshed og den opnåede ro og balance giver også større glæde i de relationer, som vi omgiver os med.

Forventninger.
Det sker, at vi bliver vores egen værste fjende. Vi får store forventninger til os selv og vil gerne overfor omverdenen vise, at vi har "succes" og styr på tingene - for "hvem ønsker at være en fiasko"?
Her kan Kildevand hjælpe med lettere at kunne nyde decemberaktiviteterne, frem for at stille så strenge krav til os selv, så vi slet ikke kommer til det punkt hvor vi skal nyde glæden og hyggen med andre.
Eg hjælper os med at holde inde i tide og give os mulighed for hvile, når vi bliver trætte. Vi skal ikke bare "knokle, blot for knokleriets skyld" og hele tiden være tapre som en ridder.
Elm hjælper os med at bevare overblik og troen på os selv, når ansvaret eller presset bliver for stort med julegaver, julemad og juleforventninger.
Guldpil - ikke at forglemme - kan hjælpe med at minimere vores måske urealistisk store forventninger, som kan give skuffelser, bitterhed og nag - og gøre os til et offer! Guldpil hjælper os med at tage ansvar for vores egne følelser, påvirke relationer positivt - "jeg er min egen lykkes smed" og den giver os endda mulighed for at kunne tilgive og slutte fred.

Traditioner.
Skal traditioner holdes, når de giver os vanskeligheder med at have hjertet med i dem? - Skal vi være "pæne" hele livet? Eller er tiden kommet til at sige farvel til nogle af traditionerne, lukke nogle døre, så nye kan åbnes og god og levende energi  igen kan strømme ind? Mærk efter: hvad er der brug for?
Agermåne kan hjælpe med at vise, hvem vi er og støtte op om at kunne håndtere de konflikter, som vi mødes med; såvel inde i os selv som med omgivelserne. Abeblomst er remediet som bruges ved en specifik kendt angst, f.eks. angst for skænderier i julen og den giver styrke og mod til at turde gå ind i konflikten. Tusindgylden kan hjælpe til, hvis vi har svært ved at sige fra og sætte grænser.
Skovfyr vil hjælpe med ikke at have for store selvbebrejdelser og skyldfølelser, når traditioner ikke længere kan holdes med børnene, f.eks. p.g.a. skilsmisse. Julefrokoster kan give anledning til jalousi, og Kristtorn vil her kunne hjælpe os med at forstå, at had ikke fremmer en god relation, fordi had i stedet gør os ufri og sætter os i fængsel. "Kærlighed kan ikke gives eller ejes".

Kæledyr.
Mange af os har kæledyr, som i den kommende tid fyldes med angst og uro p.g.a. nytårsfyrværkeri. Deres ører er meget mere lydfølsomme. Ligesom til mennesker giver vi dyrene remedier ud fra den følelsesmæssige tilstand som de ser ud til at være i. Vi kan f.eks. se dem flygte i panik og her hjælper SoløjeAbeblomst er remediet, hvis dit kæledyr altid bliver skræmt ved lyden af en raket. Hunden kan ligge ængstelig og urolig under sofabordet og her kan Bæverasp være en god hjælp og give tryghed og tillid til hunden igen. Fuglemælk tager eftervirkninger fra chock - også lang tid efter det er sket. Af praktiske hensyn, laves (eller får man lavet) - ligesom til mennesker- en blandingsflaske. Giv kæledyret 4 dråber 4 gange dagligt på dens mad, i vandskålen eller direkte i munden. Begynd når dit kæledyr viser de første tegn på uro. Nytårsaften kan der tages Rescue/Nødhjælpsdråber ca. hver time. På denne måde vil kæledyrene lettere komme ind i det nye år. Hvis ikke du har de 38 remedier, kan du alternativt købe Nødhjælpsremediet - det kommer du også langt med overfor et dyr, der er bange og stresset.

Ensomhed og tid til refleksion
Det er ikke os alle, der tilbringer julen sammen med andre. Nogle af os vælger at være alene, medens andre måske er blevet alene i årets løb.  Hvis man føler sig ensom og mangler selskab kan Lyng afhjælpe og gøre det lettere at være alene. Hvis man føler sorg og savner en mistet ven, kan Fuglemælk og Kaprifolie bringe trøst og hjælper med at vende savnet til et kærligt minde, som man er taknemmelig for at have oplevet.

Julen kan også bringe tid til refleksion. Det er tiden, hvor man nærmer sig status over året der gik og nogle tænker dybt over at sætte sig de næste mål i livet eller bare for 2013. Bachremedierne kan også bruges til at finde sin retning i livet. Skovhejre bruges, når vi har brug for at lytte til vores indre stemme og sætte en ny kurs i livet.

Rigtig mange mediterer og kobler sig på de mange mediterende grupper i hele verden, som er overbevist om, at menneskeheden nærmer sig et bevidsthedsskifte med mere kærlige menneskelige relationer overfor andre end nærtstående mennesker. Ønsker man at meditere, men tankerne banker hele tiden på, kan Hvid Hestekastanje hjælpe til at få ro for tankerne og fastholde koncentrationen.

Fra Bach Blomsterterapiforeningen takker vi for din støtte og opmærksomhed i 2012 og ønsker dig en
rigtig Glædelig Jul og et Godt Nytår.