Generelt

HVAD ER BLOMSTERREMEDIERNE?

'Sundhed er vor fødselsret. Det er den fuldkomne forening mellem sjæl, sind og krop. Det er ikke et uopnåeligt ideal, men noget så enkelt og naturligt, at mange af os har overset det.'  -Dr. Edward Bach

Dr. Bach opdagede 38 remedier, hvor hver enkelt remedie sigter på at afbalancere en specifik følelsesmæssig og mental tilstand. Endvidere udviklede han en kombination af fem af remedierne beregnet til vanskelige og krævende situationer, som han kaldte Rescue Remedy (Nødhjælpsremediet).

37 af de 38 remedier er baseret på vilde blomster fra planter, buske og træer. Undtagelsen, Rock Water (Kildevand), er lavet af vand fra en naturlig kilde med helbredende egenskaber.

Hvor kan de købes?
Du kan købe Bachremedierne på internettet,  i en helsekostbutik hos Helsam.dk (hvis du er alternativ behandler eller lign.)  eller hos Matas (Matas har oftest kun Rescuespray, -dråber og cremen hjemme og ikke enkeltremedier!) Husk også at købe 30 ml. pipetteflasker og pipettelåg og Bachetiketter, sidstnævnte er gratis hos Helsam.dk for behandlere. VIGTIGT: Alt dette kan du nemt og billigt købe hos Helsam, når du har gennemført et Trin 1 i DK hos en godkendt Bach-lærer.

Hvordan virker de?
Disse blomsterremedier virker ved at behandle individet, ikke sygdommen eller dennes symptomer. De virker specielt på de følelsesmæssige områder hos den berørte person. Derfor kan to personer med samme lidelse, f.eks. gigt, have brug for helt forskellige remedier. Den ene kan resignere over for lidelsen, den anden er utålmodig, derfor vil det være forskellige remedier, der skal bruges i de enkelte tilfælde.

Remedierne virker ikke ved at undertrykke negative følelser, men snarere ved at omdanne dem til positive, og stimulere vor iboende muligheder for at helbrede os selv og vitalisere det fysiske legeme, så det fuldt og helt kan bekæmpe sygdom og stress.

Folk behøver ikke at være fysisk syge for at have gavn af remedierne. Mange af os gennemlever tider med vanskeligheder og udmattelse, hvor negativiteten sniger sig ind; i disse perioder er remedierne uvurderlige til at genoprette balancen, før fysiske symptomer opstår.

Har de placebo effekt?
Ikke mere end anden medicin. Remedierne er meget effektive både til dyr og børn, og de hjælper skeptiske mennesker, som prøver dem som sidste udvej. Planter kan også have gavn af remedierne; gartnere oplever, at Rescue Remedy givet ved omplantning, hjælper planterne til at trives, efter de er blevet flyttet.

Hvor længe kan de holde sig?
Remedierne kan i deres koncentrerede form holde meget længe da de er konserveret i cognac. (der gælder af samme årsag særlige regler for indtagelse af personer, der er alkoholsensitive). Tjek din flaske for holdbarheden.

Kan de fremkalde allergi eller reaktioner i kroppen?
Spørgsmålet er relevant fordi remedierne er fremstillet af blomsterenergier fra planter, buske og træer. Bach Blomsterremedier kan på ingen måde forveksles med æteriske olier eller aromaterapi, som godt kan fremkalde allergi.

Besøg altid en reg. Bachterapeut, der er grundigt uddannet til at vide besked om allergi og Bachs BLomsterremedier.

Generelt kan oplyses:
1) Bach Blomsterremedier forårsager ingen allergiske reaktioner, da der ikke er fysisk stof fra blomsten i behandlingsflasken. Kun det "energimæssige helbredende aftryk" fra blomsten.
2) Hvis der bruges cognac som konserveringsmiddel, så kan selve karamelfarvestoffet fra cognacen måske fremkalde allergi hos en person, der er allergisk overfor karamelfarvestof .
3) Når du får Bachremedier, så renses sindet, og når sindet renser sig, kan der komme reaktioner. Oftest velkendte reaktioner fra tidligere i livet og som hænger sammen med de følelser, der er ved at blive afbalanceret. De vil ofte forsvinde af sig selv på ganske kort tid
4) Når der kommer reaktioner, så tag evt. Rescue Remedy/Nødhjælpsremediet, hvis sindet er i oprør over at kroppen reagerer. Og fortsæt med dråberne.
5) Som oftest har Bachterapeuten ramt plet med de rigtige remedier, når der er reaktioner, - for det er tegn på at sindet renser sig og kroppen reagerer, og er ved at frigøre sig for ubalancen, som har rodfæstet sig i denne pga de følelser, som man er ved at få afbalanceret med remedierne. .
6) Kan evt anden medicin forårsage de fysiske symptomer. .tjek dette.
7) Hvilken følelse er ny - i forhold til den flaske som du tager lige nu- der kan være dukket nye følelser op, bare efter få dage, f.eks. angst eller uro eller lignende, og dette bør du tale med din
Bachterapeut om, så hun kan ændre på din flaske, så du får remedier for din måske nye opståede følelse.

Forresten. . .Der gælder altid: Hvis du føler dig syg, bør du søge læge. Du kan jo være blevet smittet med en sygdom eller af anden årsag.