Pine - Skovfyr

Skovfyr

er remediet for folk, som føler sig fulde af skyld og selvbebrejdelser; de giver sig selv skylden for andre menneskers fejltagelser, ja, for alt, der går galt.

De føler sig uværdige og føler, de ikke har fortjent noget.

Deres skyldkompleks og skamfølelse bygger ikke nødvendigvis på noget, der virkelig er sket, men det ødelægger muligheden for livsglæde.

Disse mennesker forekommer ydmyge og undskyldende; de undskylder, når de er syge og føler måske, at deres sygdom eller smerte er fortjent.

Dette bør ikke forveksles med selvforagt (se Sødæble)).

Den positive kvalitet ved Skovfyr

er fornyet energi, vitalitet og glæde ved livet.

Ansvar accepteres realistisk, og dømmekraften er sund.

Positive

Skovfyr folk accepterer og respekterer sig selv på samme måde, som de respekterer andre, uden fordømmelse.

Om Pine skrev Dr. Bach:

’.....Den mindste antydning af fordømmelse over for os selv eller andre er en fordømmelse mod den universelle skaber af kærligheden, og det begrænser os, indskrænker vor magt til at tillade den universelle kærlighed at flyde gennem os til andre.’